MINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII
COMPANIA NAŢIONALĂ‚ DE CĂ‚I FERATE
“CFR” – SA
BIROUL DE PRESĂ‚, INFORMAŢII ȘI RELAŢII CU
PUBLICUL
010873, Bucureşti, Bd. Dinicu Golescu nr. 38, sect. 1
Tel.: (++) 401 317.74.38; Fax: (++) 401.317.74.38
BIROUL DE PRESĂ‚, INFORMAŢII ȘI RELAŢII CU PUBLICUL
Nr:1/2/117/05.04.2012
Referitor la ştirea „Fonduri UE pentru o baracă”, difuzată de postul Antena 3, joi
05.04.2012, în emisiunea Se întâmplă în Romania, moderată de doamna Maria Coman,
avându-l ca invitat pe domnul Mihai Ursu, biroul de presă al CNCF CFR SA consideră
nefondate acuzaţiile referitoare la importanţa investiţiei pentru modernizarea staţiei CF
Botoşani, staţie care se află într-un oraş reşedinţă de judeţ şi face următoarea
Precizare
Compania Naţională de Căi Ferate CFR prin strategia de dezvoltare şi de modernizare a
reţelei feroviare urmăreşte să obţină integrarea în reţeaua feroviară a Uniunii Europene. Acest
lucru presupune dezvoltarea coridoarelor paneuropene de transport, ridicarea performanţelor
reţelei feroviare româneşti la cerinţele europene, precum si modernizarea staţiilor de cale
ferată pentru aducerea lor la nivel de eurogări. Eurostaţia este un concept adoptat de Uniunea
Internaţională a Căilor Ferate şi face referire la toate staţiile care corespund standardelor de
accesibilitate şi serviciilor oferite călătorilor. Conform reglementărilor UIC (UIC nr.140:
Accesibilitatea staţiilor de cale ferată; UIC nr.413: Măsuri pentru facilitarea călătoriilor
pe calea ferată şi UIC nr.741: Reglementări referitoare la peroane, în staţiile de călători) o
eurostaţie "trebuie să întrunească criteriile de bază privind accesibilitatea, pentru a asigura o
autonomie deplină tuturor categoriilor de călători."
Staţia de cale ferată Botoşani este inclusă într-un program care prevede modernizarea a
16 staţii feroviare, principalul criteriu de selecţie a acestor gări fiind poziţionarea lor în oraşele
reşedinţă de judeţ. Lucrările de modernizare a acestei staţii vor avea ca rezultat îmbunătăţirea
condiţiilor de exploatare şi asigurarea serviciilor pentru călători conform standardelor europene,
precum şi respectarea normativelor de adaptare a clădirilor civile şi a spaţiului urban aferent
la exigenţele persoanelor cu dizabilităţi. Construirea pasajului subteran din această staţie este
prevăzută în proiectul tehnic şi respectă normele europene de siguranţă. Nu mai puţin important
este faptul că, finanţarea europeană pentru astfel de proiecte nu ar fi fost posibilă dacă nu se
îndeplineau toate condiţiile de siguranţă pentru călători şi pentru circulaţia trenurilor.
De asemenea, nu mai puţin important este faptul că această gară feroviară are o importanţă
economico – socială pentru locuitorii judeţului Botoşani. Legăturile comerciale fiind accesibile
spre zone economice ale ţării, deoarece cele 18 trenuri care circulă zilnic pe liniile de cale ferată
din această staţie fac legătura cu magistrala 500, Bucureşti – Ploieşti – Suceava – Vicşani, de
unde se asigură accesul direct spre Ucrania, prin Vicşani – Vadu Siret se asigură legătura cu Gura
Humorului, iar prin Ilva Mică – Cluj – Oradea – Timişoara se face legătura cu jumătatea de nord –
vest a ţării.
Referitor la afirmaţia moderatoarei, conform căreia Gara a mai fost modernizată şi în
2003, ţinem să corectăm această informaţie, neverificată de altfel, şi să reamintim că în staţia CF
Botoşani s-au executat doar lucrări de reparaţii capitale, susţinute financiar din fonduri proprii ale
companiei, lucrări care începând cu anul 2008 nu au mai putut fi continuate din cauza problemelor
economice cu care s-a confruntat compania. O dată cu identificarea altor surse de finanţare, staţia
CF Botoşani a fost inclusă în proiectul de modernizare a celor 16 staţii de cale ferată.
În ceea ce priveşte acuzaţiile domnului Mihai Ursu, conform cărora unele din staţiile deja
modernizate se află pe tronsoane feroviare ulterior închise, susţinem că aceste acuzaţii sunt
nefondate deoarece niciuna din staţiile de cale ferată deja modernizate nu se află pe liniile CF
incluse în Hotârărea de Guvern privind închiderea unor părţi din infrastructura feroviară, care se
referă doar la închiderea unor linii excedentare din staţii, pentru care din considerente tehnice şi
comerciale nu se mai justifică menţinerea lor în funcţiune.
CNCF CFR SA dezminte public comentariile tendenţioase asociate activităţii
reprezentanţilor companiei în derularea proiectelor pentru modernizarea staţiilor feroviare şi vă
asigurăm că sunt aplicate în mod corect prevederile legislaţiei europeane în domeniu.
Mizând pe profesionalismul şi seriozitatea ce caracterizează în general postul Antena 3 şi pe
respectul cu care acesta îşi tratează audienţa, vă rugăm să faceţi publice aceste precizări.
Șef birou,
Oana Brânzan