17 iulie 2025 – VARIANTA NOUĂ DE TRASEU BÂRZAVA – VĂRĂDIA și TUNELUL BATA DESCHISE CIRCULAȚIEI

Timp de lectură: 3 minute

Serviciul AGA, CA și mass-media                                                   Tel. CFR: 021.319.95.39/122312/122905/122340

Nr.1/6/S/557/17.07.2025                                               Tel./Fax:  021.319.70.80

 

 

COMUNICAT DE PRESĂ

Varianta nouă de traseu BÂRZAVA – VĂRĂDIA și tunelul BATA

deschise circulației feroviare pe firul II

 

 

 

 

 

Bucureşti, 17 iulie 2025

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA informează că joi, 17 iulie 2025, s-a dat în exploatare firul II de circulație de pe noua variantă de traseu BÂRZAVA – VĂRĂDIA și din tunelul BATA, obiective incluse în proiectul de reabilitare a căii ferate de pe Tronsonul 2 KM 614 – Gurasada, subtronsonul 2b: BÂRZAVA – ILTEU.

 

Lucrările de modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pe noua variantă de traseu dintre BÂRZAVA – VĂRĂDIA au inclus și importante construcții feroviare, printre care menționăm cele două poduri peste râul Mureș, cu lungimi de 500 m, respectiv 550 m, pasajele rutiere superioare de la Vărădia și Bârzava și tunelul BATA, în lungime de 603 m, lucrări noi de artă care vor permite practic atingerea vitezei maxime de circulaţie de 160 km/h, pentru trenurile de călători, pe o lungime cât mai mare a traseului BÂRZAVA – ILTEU (36,042 km).

 

Menționăm totodată faptul că, pe noul traseu feroviar BÂRZAVA – BATA – VĂRĂDIA, în lungime de 15,96 km (cale dublă), au fost realizate nu mai puțin de 25 de lucrări de artă, 7 construcții civile, fiind de asemenea montate inclusiv instalațiile de Centralizare Electronică (CE) și Bloc de Linie Automat Integrat (BLAI), după cum urmează:

‣ 2 poduri peste râul Mureș cu lungimi de 550 m, respectiv 500 m, pe care trenurile de călători vor circula cu viteza de 120 km/h, după perioada de stabilizare a prismei de piatră spartă, viteză care va crește la 160 km/h, la finalul lucrărilor;

‣ 2 pasaje rutiere superioare peste calea ferată, la Vărădia si Bârzava;

‣ 9 poduri;

‣ 11 podețe;

‣ tunelul BATA în lungime de 603 m, realizat lângă malul stâng al râului Mureș, prin săpătură mecanizată, care va permite atingerea vitezei maxime de circulație de 160 km/h pentru trenurile de călători și de 120 km/h pentru trenurile de marfă;

‣ punct nou de oprire Lalașinț – PO Lalasinț

‣ punct de secționare Bata

‣ clădire nouă de călători în stația Vărădia, inclusiv pasarelă pietonală peste cele 4 linii CF;

‣ 5 site-uri GSM-R pentru comunicații feroviare.

‣ instalație CE și BLAI pe relația Bârzava Nouă – Bata – Vărădia;

‣ semnale noi și instalație autostop cu inductoare de cale.

 

Astfel, prin darea în exploatare a noii variante de traseu BÂRZAVA – BATA – VĂRĂDIA, trenurile de călători vor circula, în această primă fază, pe firul II cu o viteză maximă de 120 km/h (viteză stabilită în Mersul Trenurilor 2024 -2025), iar pe firul I, unde sunt în execuție lucrările finale, traficul feroviar urmează a fi redeschis peste aproximativ 2 luni, perioadă necesară lucrărilor de reconfigurare a căii ferate din capătul Y al stației Vărădia.

 

Menţionăm faptul că, modernizarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare pe Subtronsonul 2b BÂRZAVA – ILTEU (progres fizic de execuție de 95%) acoperă o gamă complexă de lucrări feroviare (linii, peroane, instalații de siguranță și dirijare a traficului, gări, puncte de oprire, poduri, podețe, tuneluri, pasaje pietonale, treceri la nivel, substaţii de tracţiune) şi are ca obiectiv general asigurarea interoperabilităţii infrastructurii feroviare de-a lungul Coridorului Rin-Dunăre (ramura nordică), îmbunătăţirea calităţii transportului feroviar, sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă şi introducerea sistemului ERTMS/ETCS Nivel 2.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” SA – companie care administrează infrastructura feroviară publică – desfăşoară o activitate de interes public şi contribuie la libera circulaţie a persoanelor, mărfurilor şi a bunurilor în interiorul ţării şi peste graniţă, în condiţii ecologice, eficiente şi de siguranţă.

Vă rugăm activați JavaScript în browser pentru a utiliza toate funcționalitățile acestui site web apoi reîncărcați pagina.
Skip to content